Värske loovjuht viib Soome disainibrändi Iittala uude ajastusse
Põhjanaabrite tunnustatud disainibrändi Iittala loovjuhi kohale asus varasemalt mainekate kõrgmoe brändidega töötanud Janni Vepsäläinen, kelle eesmärgiks on viia kaubamärk uude ajastusse ning tugevdada brändi pühendumust kunstilistele uuendustele, disaini tipptasemele ja käsitööpärandile.
Kuna Iittala südameks on klaas, mida kirglikud käsitöölised on valmistanud Soomes asuvas Iittala klaasitehases juba 1881. aastast ja mis on taganud Soome disainibrändile üleilmse kuulsuse, siis määrab just pühendumus käsitööle, innovatsioonile ja kunstilisele koostööle Iittala järgmise peatüki.
«Iittalal on nii omapärane lugu. Näen armastatud brändi kui loomingulist universumit, mis loob ja panustab kultuuri ning kutsub oma publikut kogema ja kaasa lööma selle maailma igas puutepunktis, olgu see siis läbi põneva koostöö kunstnike ja kaubamärkidega, ürituste ja näituste, läbi oma jaemüügi- ja brändisisu või disaini kaudu meie kogukonna igapäevaelus. Soovime tarbijale pakkuda harjumuspärasest teistsugusemaid ja ootamatumaid kogemusi tugevdades Iittala algupärast identiteeti olla tulevikku vaatav, julge ja eksperimentaalne disainibränd ning võttes samal ajal omaks kaasaegse maailma globaalse konteksti,” kirjeldas Janni Vepsäläinen Iittala uut ajajärku.
Pühendumus käsitööle
Brändi uue ajastu esimene mänguline ja piire kompav koostöö sündis Londonis tegutseva eksperimentaalse heli- ja visuaalkunstniku Damsel Elysiumiga, kes lõi koostöös Janni Vepsäläineni ja Iittala klaasitehase klaasimeistritega suuga puhutud ja käsitööna valminud klaasist instrumentide ja esemete seeria. Kunstiteosed kujutavad endast kunstniku avangardlikku maailma, mis on inspireeritud Iittala loomingulisest visioonist ja sajandipikkusest käsitööklaasi valmistamise traditsioonist.
„Iittala tähistab koos kunstnikega klaasitootmise kunsti ja pakub noortele kunstnikele platvormi oma talendi väljendamiseks. Kõige omanäolisemad disainid sünnivad siis, kui traditsiooniliste käsitöömeetodite abil luuakse midagi täiesti originaalset ja uut,” sõnas Vepsäläinen.
Uue logo lugu
Iittala on kasutanud oma 140-aastase ajaloo jooksul mitmeid logosid, mis on peegeldanud erinevate ajastute hõngu, loomingulisi suundi ja tootmisfookuseid. Timo Sarpaneva 1956. aastal i-klaasi kollektsiooni jaoks loodud i-logo laienes aastakümnete jooksul ka teistele kollektsioonidele, kuniks see kuulus punane i-täht võeti kasutusele Iittala logona.
Uue ajastu lävel on aeg muuta ka brändi visuaalset identiteeti. Selle raames saab tuntud kaubamärk uue, Iittala käsitööpärandit au sisse tõstva logo. Värske logo inspiratsiooniks on vanemad logod, eriti 1892. aasta oma. Logo ühendatud T-tähed moodustavad ligatuuri, mille juured ulatuvad Iittala ajalukku ning asutamisaasta 1881 kasutamine teeb kummarduse kaubamärgi rikkalikule ajaloole ja klaasivalmistamise traditsioonidele.
Uus logo keskendub esteetilise tasakaalu saavutamiseks A-tähele, mida hakatakse kasutama erinevates kontekstides ja materjalides, sealhulgas tootemärgistuses. Seega kaovad järk järgult toodetelt i-tähega kleebised. Logo erkkollane taustavärv on inspireeritud kuumalt helendavast sulaklaasist.
Uue logo kujundas graafiline disainer Aleksi Tammi koos tüpograaf Göran Söderströmiga. Tammi on varem töötanud selliste kaubamärkidega nagu Nike ja Adidas ning artistidega nagu The Weeknd, Troye Sivan ja Grimes. Söderströmi kaubamärkide nimekirjast on teiste seas Acne Studios, Gucci ja Fjällräven.
Uus kirjatüüp kannab nime Aino, mis teeb kummarduse Soome disaini ühele teedrajavale naisele Aino Aaltole ja Iittala pikimale seeriale, milleks on Aino Aalto klaasesemete kollektsioon (algselt tuntud kui Bölgeblick, 1932). Aino kirjatüüp on elegantsi, mitmekülgsuse ja unikaalsuse kehastus, mis ei tee järeleandmiseid loetavuses.
Iittala uus ajastu laieneb ka jaekaubandusse: esimesena läbib muutuse Iittala esinduskauplus Helsingis ning seejärel kõik teised müügikohad.
TUTVUSTUS: Janni Vepsäläinen, Iittala loovjuht
Janni Vepsäläinen nimetati Iittala loovjuhiks 2023. aastal. Sellest ajast alates on ta suunanud kaubamärki uude ja julgesse ajastusse, tugevdades legendaarse brändi pühendumust kunstilisele uuenduslikkusele, disaini tipptasemele ja Iittalat iseloomustavale käsitööpärandile.
Iittala uus loovjuht on tuntud oma avangardistliku mõtteviisi poolest. Ta on pidevas liikumises ning ammutab inspiratsiooni kunstist ja kultuurist nende erinevates vormides. Tema käes saab loovusest mängulisuse ja ebatavalisuse tähistamine ning ilu leitakse kõigest tavapärasest lahti lastes.
Vepsäläinen omandas bakalaureusekraadi Lahti Ülikoolis ja magistrikraadi Londoni Kuninglikus Kunstide Akadeemias.
Varasemalt on ta töötanud selliste tuntud brändidega nagu JW Anderson, Givenchy, Alexander McQueen, Simone Rocha ja The Row. Enne Iittala loovjuhi rolli ja kodumaale naasmist töötas ta Londonis JW Andersoni kudumite vanemdisainerina.
Vepsäläinen on pälvinud mitmeid auhindu, sealhulgas Loro Piana auhinna aasta parima kudumikollektsiooni eest ja tunnustuse Ameerika moedisainerite nõukogult. Naise looming on olnud osa ka Londoni moe- ja tekstiilimuuseumi näitusest "Knitwear Chanel to Westwood". Tema viimane tunnustus tuli Londoni Victoria ja Alberti muuseumist, kus esitleti tema JW Andersoni kardigani. Harry Stylesi seljas olnud kardiganist sai pandeemia ajal sensatsioon, mis inspireeris tuhandeid inimesi ka enda versiooni kuulsast kardiganist kuduma.
Helsingis resideeruv Vepsäläinen tegutseb oma ateljees Fiskarsi Grupi peakontoris Keilaniemis ning ka Iittala külas asuvas klaasitehases.
A: T. Tähnas; Värske loovjuht viib Soome disainibrändi Iittala uude ajastusse