Kindlustusabi - hädavajalik kodukindlustuse kahjujuhtumite hindamiseks
Kaasatud ekspert: Kaspar AruveeNagu elus ikka, siis kunagi ei tea, mis homme toob. Loodetavasti ainult head, aga ühel hetkel võib ikkagi olla nii, et kodus leiab aset mõni ebameeldiv juhtum, mille likvideerimine nõuab remonti ja kahjude hüvitamiseks tuleb hakata asju ajama kodukindlustuse pakkujaga.
Olgu tegu siis vee- või tulekahjustusega või on juhtunud mõni muu õnnetus, on kahjujuhtum alati emotsionaalselt raske ja ajab mõneks ajaks elurütmi korralikult paigast ära. Eriti keeruline on neil, kes sellisesse olukorda esimest korda sattuvad. Puuduvad lihtsalt kogemused, kuidas toimida. Samuti puuduvad enamasti ka põhjalikud ehituslikud teadmised, et ise kahjusid reaalselt hinnata, rääkimata veel juriidiliselt pädevate ekspertiiside koostamisest, et suhelda nende hüvitamiseks kindlustusfirmaga.
Kui on ikkagi tegemist suurema kahjujuhtumiga ja võibolla on kahjustusi saanud ka alumine korter, tasub kodukindlustusjuhtumi lahendamiseks kaasata eksperdid. Ekspertide all ei mõtle me hetkel kindlustusfirma eksperte, vaid hoopis ehituseksperte, kes oskaksid ehituse seisukohalt piisavalt realistlikult kahjusid hinnata ja oleksid ka nö kliendi poolt.
Remondifirma.ee pakub kindlustusabi teenust, et lahendada kahjujuhtum otsast lõpuni võimalikult kiirelt ja mugavalt. Kliendi jaoks tähendab see kogu asjaajamise korraldamist alates kahjude hindamisest ja kindlustusfirmaga suhtlemisest kuni kahjude likvideerimiseni välja.
Remondifirma.ee juht Kaspar Aruvee sõnul on nad palju kordi puutunud kokku olukordadega, kus kindlustusjuhtumi kompenseerimine käib justkui meetodil, et põrandasse tuli auk ja sinna ostetakse augu varjamiseks kiiresti uus vaip peale. Või siis läheb sein veekahjustuse tulemusena hallitama, aga kindlustusfirma soovitab selle ära puhastada, katta uue tapeediga ja ongi justkui korras.
Inimesed, kes oma kodu kindlustavad ja ootamatult kahjujuhtumiga kokku puutuvad, ei oska ise kahjusid objektiivselt hinnata ning sellisel juhul ei jäägi ju muud üle, kui usaldada inimest, kelle kindlustusfirma saadab. Kahjuks üsna tihti ei ole need ehitusala asjatundjad, kes oskaksid keerulisemate juhtumite puhul õige hinnangu anda. Enamasti on kindlustust esindaval ettevõttel küll vastav kompetents (kutsetunnistused, sertifikaadid) olemas, kuid kohale tulnud hindamiseksperdil endal lihtsalt ei ole vastavaid teadmisi (sertifikaati) või puuduvad kogemused. Samas tuleb alati arvestada ka sellega, et kindlustus vaatab asja enda poolt ning ongi huvitatud juhtumi lahendamisest võimalikult väikeste kuludega.
Järgnevalt mõned näidet reaalsetest juhtumitest, et teemasse selgust tuua:
Tallinna kesklinnas oli hiljaaegu kahjujuhtum, kus paekivivundamendiga maja drenaaži pump oli katki läinud ning vesi tunginud läbi põranda ja seinte soklikorruse korteri eluruumidesse sisse. Magamistubade seintesse oli veekahjustuse tulemusena tekkinud hallitus ja parkett põrandal samuti läbi vettinud ja hallituse kihiga. Vaheseinte karkassidel oli näha ka roostet. Kindlustuseksperdi nägemus kahjude korvamiseks oli seinad lihtsalt üle värvida ja parkett välja vahetada.
Kaspar Aruveele, kes tänaseks aastaid erinevaid remondiprojekte juhtinud, oli selline lahendus lausa šokeeriv. Sellise veeõnnetuse korral on ainus võimalus põrand ja seinad lahti võtta, et päriselt hinnata, mis seal sees on ja kui palju tegelikult on vaja välja vahetada. Seinad ja põrand on sellise juhtumi puhul tavaliselt seest samuti niiskuse poolt kahjustatud ja hallitust ei ole võimalik sealt niisama lihtsalt kätte saada. Kattes seinad ja põranda lihtsalt uue kihiga, varjame ainult ajutiselt koleda osa ära. Hallitus, mis sinna alla jääb, on esiteks inimese tervisele ohtlik ja teiseks ei jää ka uus remont sinna kauaks püsima. Kes siis lõpuks sellises olukorras vastutab? Tellija ikka, kes muu.
Samuti võiks kindlustusfirma ekspert olla teadlik, et hallitusel ja hallitusel on vahe. See tähendab, et kui hallitus juba elamisse on tunginud, tuleks võtta alati proov ja lasta laboril välja selgitada, mis seenega on tegu, sest erinevaid hallitusseeni tõrjutakse erinevalt.
Antud kodu puhul on kindlustusjuhtum veninud kuid, sest kindlustusekspertiis ja kliendi poolt tellitud ekspertiis on erinevad. Oodatakse kindlustusseltsi otsust. Kurb on sealjuures asjaolu, et inimesed elavad selles tervisele ohtlikus kodus sees.
Autoga on lihtne, sest sageli pakutakse paketiga kaasa remondi ajaks ka asendusauto, aga kodu puhul see nii ei ole. Teisalt on imelik see, et kodudele, mille väärtus on autodest kordades suurem, vaadatakse justkui läbi sõrmede. Igakuised maksesummadki on väiksemad kui auto puhul, aga kahjud võivad olla väga suured ja sageli mittenähtavad.
Teine näide. Paneelmaja vannituba oli ülemise korteri poolt täielikult üle ujutatud ja kindlustusekspertiisi hinnangu järgi tuli korda teha nähtavad kahjud, st lagi ja põrand. Sügavamale see hinnang ei ulatunud ja seinu lahti ei võetud. Vanades paneelmajades läheb veekahjustuse korral vesi seinte sisse ja hakkab hallitama. On täiesti elementaarne, et ka iga kipssein tuleb sellises olukorras lahti võtta. Kaspari sõnul pole mõtet lootma jääda, et äkki vesi siiski seina sisse ei läinud, alati läheb. Karkassi sees võib olla nt isolatsiooniks vill, mille sisse niiskus jääb ja hallitust tekitab. Miks ei võiks asju kohe korralikult teha, mitte kunagi hiljem, kui kahjud kuidagi seina seest endast märku annavad?
Kolmas näide piltidel. Toru andis seina sees järgi, ei tea millal täpselt, kuid vesi jõudis seina alt magamistuppa, kus perenaine oli juba aastaid tundnud kopitushaisu. Parketi all oli ~2m2 hallitusloik ja vannitoa seinad läbi vettinud ning karkassid läbi roostetanud.
Kokkuvõttes otsustab ikkagi inimene ise, mis tema jaoks kõige parem on. Alustuseks on oluline saada erapooletu ekspertiis, mis näitab kahjude tegelikku suurust ja ulatust, et need ka päriselt korda saaks teha. Remondifirma.ee-d oma kindlustusjuhtumi partneriks kaasates ei kaasne sellega kohustust nende kaudu remonditöid tellida, aga kindlustunne, et kahjud saavad hinnatud õiglaselt, on garanteeritud. Juhtumit hindab alati kutsetunnistusega pädev ekspert ja ettevõte teeb ka pakkumised kindlustusfirmale kahjude hüvitamiseks.
A: Inkodu.ee (J. Rohtsalu; K. Viksne)