Laps alustab kooliteed: kuhu paigutada õppimisnurk?
EKSPERDI NÕUANNEPeredesse, kus kooliteed on alustamas või jätkamas lapsed, toob sügis palju elevust. Suure rõõmu kõrval on vanemad aga sageli ka küsimuse ees, kuhu ja kuidas seada sisse õppimisnurk.
Kui lapsel on omaette tuba, lahendab see juba suure osa probleemist. Kui aga lastetoas elab koos mitu last või on tegu väikese korteriga, kus ei ole eraldi lastetuba, tuleb sobiv koht alles leida.
Palusime appi soovitusi jagama ka Mobecori mööblipoe disaineri, kel on lastetubade sisustamisel juba omajagu kogemust.
Mobecori disaineri jaoks on lastele õppimisnurga sisustamisel kõige olulisemad märksõnad privaatsus, valgustus, paigutus ning ergonoomika. Süveneme neisse lähemalt!
Privaatsus tagab lapse mugavuse ja keskendumise
Kõige olulisem on luua lapsele privaatne ja vaiksem koht, kus on võimalik ennast mugavalt tunda ning segamatult keskenduda ja koolitükke teha.
Kui lapsel puudub oma tuba, võib õppimisnurk olla ka elutoas või köögis. Sel juhul peaks arvestama, et õppimisnurk olekski kasutatav vaid õppimiseks ning et seal on piisavalt ruumi ka kooliasju hoiustada.
Mööbli paigutus mõjutab turvatunnet
Mööbli paigutus mõjutab seda kui privaatselt ja turvaliselt laps end õppimisnurgas tunneb.
Väga oluline on jälgida, et laps ei istuks seljaga ukse (ega võimalusel ka akna) poole. Sellist paigutust tajuvad lapsed ebaturvaliselt ning seal ei taheta olla. Sobib kui laps istub ukse poole küljega või väikese nurga all. Nii saab ta kohe näha, kes ruumi siseneb.
Näha on ka selliseid mööblikomplekte, kus õppimisnurk jääb kõrgemale tõstetud voodi alla, kuid seda ei pea disainer heaks valikuks. Sellised voodialused kohad on hea koht mängimiseks või panipaigaks, aga mitte õppimiseks ja keskendumiseks. Sama ebamugava tunde tekitab lapses ka see kui voodi kohale on paigutatud riiul või kapp.
Veel lugemist sel teemal: Lapse toa kujundus feng shui võtmes
Täienda loomulikku valgust kohtvalgustiga
Privaatsuse kõrval on oluline ka piisavalt hea valgus. Lapse õppimislaud peab olema võimalikult lähedal loomulikule valgusele. Selleks on kindlasti parim viis paigutada koolilaud akna ette või selle vahetusse lähedusse – kuid siis jälgi, et laps ei jääks seljaga ukse poole!
Pimedal ajal tuleb tagada ka piisav kunstlik valgus. Hästi valgustav laelamp ehk üldvalgus pole enamasti selleks aga piisav - lisaks võiks kasutada ka laualampi ehk kohtvalgust.
Parim laualamp on piisavalt pika varrega, kergesti reguleeritav ja hästi valgustav, kuid samal ajal ei tohiks see riivata pead või pimestada lapse silmi.
Laualamp paigutatakse lauale arvestades lapse käelisust. Kui lauda ei ole võimalik otse akna alla panna, siis võimalusel arvestada lapse käelisust – kust poolt valgus paistab.
Veel lugemist: Lastetoa üldvalgustust planeerides lähtu kaudvalguse põhimõttest
Kaasa laps valikuprotsessi
Selleks, et laps end oma ruumis, sh õppimisnurgas hästi tunneks ja seda ka kasutama hakkaks, on oluline, et ta saab selle sisustamisel kaasa rääkida. Lapse maitse ja valikutega arvestamine mõjutab ka tema tahet selles õppimisnurgas viibida.
Mobecori disainer rõhutab siin, et lastetoamööbel olgu siiski lihtne, see ei tohiks kalduda liialdustesse ega olla liiga massiivne. Eelistada tasub neutraalseid toone, mis loovad rahuliku tausta kõigele muule. Liigsed detailid ja erksad värvid või nende paljusus võib õppimist-keskendumist segada ja last väsitada.
Võimalusel tasub õppimisnurka lisada ka mõned pilkupüüdvad detailid: plakat, (isetehtud) pildid või kaunistused. Need inspireerivad ja toetavad loovust. Last toetab ka see kui ta näeb väljapanduna enda diplomeid, võidetud kunstitöid või muud sellist, mille üle uhke olla.
Lapsevanemal ei maksa ära unustada ka iseennast. Õppimisnurgas võiks olla mõni mugav iste või istumiskoht, kus koos lapsega lugeda, meisterdada ja õppida.
Ergonoomika: õige kõrgus on tähtsaim!
Koolitööd võivad vahel olla üsna aeganõudvad, seega on väga oluline, et nii laud kui ka tool oleksid ergonoomilised ja mugavad.
Laud peaks olema piisavalt suur, et mahutada vajalikud õppimisvahendid. Parim valik oleks reguleeritava kõrgusega kirjutuslaud, mida saab lapse kasvades temaga kohandada.
Selle puudumisel tuleb pöörata tähelepanu, et laud ei oleks lapsele liiga kõrge (tema küünarnukid ja õlad on ebamugavalt kõrgel) või liiga madal (lapse küünarnukid ja õlad on liiga all, selg kõver).
Laua taga istumise mugavust saab reguleeritava laua puudusel korrigeerida tooliga, millel on reguleeritav kõrgus. Võimalusel peaks toolil olema ka reguleeritav istumissügavus. See peaks vastama lapse kasvule, et oleks võimalik toetada tema selga ning kõrgema seljatoega tooli puhul ka pead.
Kui valida käetugedega tool, peab pöörama tähelepanu sellele, kas käetoed ei jää liiga kõrgeks või liiga madalaks ning kas tool mahub koos käetugedega laua alla.
Paljud ei soovi oma koju klassikalist ratastel töötooli või ei sobi see muu interjööriga kokku. Sellisel juhul tuleks valida laud ja tool arvestades lapse kasvu – õige kõrgus, sügavus ja piisav mugavus tagab selle, et lapsel on sel taga mugav õppida. Õige mõõdu teadasaamiseks tasub koolilauda valima minna koos lapsega.
Kui need tähtsaimad asjad on valitud, võiks veel mõelda, kuidas organiseerida lapse laud või selle ümbrus nii, et koolitöödeks vajalik on lihtsasti kättesaadav.
Võimalik on valida koolilaud, millel on sahtlid või kapike või hoopis eraldi asetsev ratastel sahtliboks. Selle saab vajadusel laua alla liigutada või hoida laua vahetuses läheduses, kus see pakub lisapinda. Hea valik on ka avatud riiul, millelt on lihtne asju kätte saada.
Kuulates õppimisnurga omaniku mõtteid ning arvestades nii tema soovide kui ka ergonoomiale ja valgustusele seatud nõudeid, lood harmoonilise terviku, mis kutsub last õppimisnurka rõõmuga kasutama!
A: Inkodu.ee (M. Jakobson; J. Rohtsalu);
Laps alustab kooliteed: kuhu paigutada õppimisnurk?